Uživatel nepřihlášen
Brokyho nálevna názorů
RSS kanál blogu
Píše: Brokarek - Rubrika: Blogy
Blog nevyjadřuje názor redakce Zing, více zde.
Brokyho nálevna názorů

Broken Sword 5, aneb adventurní legenda se vrací

Neděle 4.5.2014 12:25 - Autor: Brokarek
To se mi líbí

Broken Sword 5, aneb adventurní legenda se vracíKdo nezná Broken Sword, jako by nebyl hráč adventur. Vedle klenotů jako Gabriel Knight se tato famózní adventurní série zapsala nesmazatelným písmem do kroniky těch nejlepších, které kdy svět spatřil. Především pak první dva díly, Shadow of the templars a The Smoking mirror, se staly modlou fanoušků tohoto pomalu umírajícího žánru (poslední dobou naštěstí oživeného pulzující indie scénou). První dva díly totiž přinesly kouzelnou atmosféru, poctivě budovanou perfektními, ručně kreslenými lokacemi, příjemným humorem a zajímavými příběhy plnými templářské konspirace (přesně té, na které tak mocně vydělal Dan Brown). Další dva díly, The Sleeping dragon a The Angel of death zabrousily do třetího rozměru a ke klasické polygonové grafice. To se nepříliš překvapivě nesetkalo s velkým nadšením a porozumněním, takže trojka a čtyřka nesklidily taková hodnocení, jako předchozí díly. Od roku 2006, kdy vyšel čtvrtý díl, jakoby se po sérii slehla zem (vyjma handheldových remaků). Až v lednu roku 2014 jsme se konečně dočkali pokračování, nazvaného The Serpent's curse, rozděleného na dvě epizody. Druhé jsme se dočkali na konci dubna, přišel tedy čas, zhodnotit si hru jako celek.

Často je třeba zkoumat věci do hloubky
Často je třeba zkoumat věci do hloubky

Tabula veritatis

Celý příběh tentokráte začíná v staré známé Paříži. George Stobbart a Nicole Collard, hrdinové předchozích, i aktuálního dílu, se nacházejí v galerii, kde dochází k vraždě a krádeži tajemného obrazu. Tím se samozřejmě rozjíždí šílená mašinérie událostí, během kterých se od vyšetřování vraždy dostáváme k sektařskému spiknutí, války gnostiků, knězů, satanistů a dalších, až po (pro sérii typické) nadpřirozeno, eskalující na konci hry. Hybatelem děje se stává zmíněný obraz "La Maledicció a rodina Maquésů, jíž patřil. Postupem hry se prokousáváme hlouběji a hlouběji do spletence mýtů, legend a artefaktů, a spějeme k velkolepému konci. Hra nezanechává žádný cliffhanger ani otevřené otázky. Vše se pěkně vyřeší a příběh tak nepostrádá celistivost.

Atmosféra některých lokací je úžasná.
Atmosféra některých lokací je úžasná.

Cvokhauz

V průběhu hry potkáte spoustu postav. Mnoho starých známých, ale i úplně nové. Většina je však značně ujetá a svérázná. Některé se vám proto opravdu zapíšou do paměti. Připitomělý seržant Moue s jeho problémy s prostatou, nájemný vrah a bodyguard hledající smysl života, typicky americký manželský pár, hledající spirituální očistu v Katalánských horách, to všechno promluví do příběhu a často vykouzlí úsměv na tváři. Tomu také napomáhá výtečný dabing a fantastický humor, kterým hra zbytečně neplýtvá, většinou ve formě suchých poznámek hlavních hrdinů. Smysl se různí, od narážek na některé adventurní mechaniky až k hrátkám s kozami (bez dvojsmyslů). Mimoto také výsostně doporučuji každé z postav ukázat Georgeova osobního mazlíčka, švába Trevora. Některé reakce jsou opravdu k popukání.

Některé hádanky jsou přinejmenším zvláštní
Některé hádanky jsou přinejmenším zvláštní

Adventura jak Brno

Hratelnostně jde o opravdu hardcore adventuru. Nikoliv však z hlediska obtížnosti (o tom až později), ale z hlediska hratelnosti. Vývojáři z Revolution se tentokrát naprosto vyhnuli jakýmkoliv experimentům a hra je tedy point'n'click každým coulem. K hraní potřebujete opravdu jen myš. Opět před vámi tedy stojí klasické prohledávání a prozkoumávání místností, komentování předmětů, kombinování předmětů, následné další kombinování předmětů a vykecávání s ostatními postavami. Nečekejte žádný košatý dialogový strom. Vždy máte na výběr několik témat (a předměty v inventáři, někdy je můžete/musíte ukázat postavě a dozvíte se něco zajímavého/zásadního), ty vám posléze odemknou další, nebo posunou příběh kupředu (nebo jen obohatí vaší znalost místního světa). Dialogy jsou perfektně napsané, vtipné a svižné, je tedy radost klábosit. Co naopak radost není, jsou animace. Zatímco předělové animované filmečky (kterých je v celé hře jenom velmi málo), jsou úžasné, ingame animace jsou povětšinou kostrbaté, nesynchronizované, vlečou se, občas se bugnou nebo zaseknou a postavy po zemi plavou nohama jako by se nechumelilo. Podivná gestikulace, ne úplně se hodící k tomu, co postava právě říká, také na náladě nepřidá.

Paříž je opravdu kouzelná
Paříž je opravdu kouzelná

Symbologie pro začátečníky

Ke každé správné adventuře patří logické hádanky. V tomto ohledu je pátý Broken Sword značně rozporuplný. Najdete zde jak hádanky chytré, logické a vtipné, tak jen vtipné, nebo i divné a nelogické. Především pak v druhé epizodě najdete pár zvláštnějších úkolů, u kterých si řeknete "Proboha, proč musím tohle řešit". Na druhou stranu se ale ve hře nevyskytují vyloženě nelogické kombinace předmětů typu "židli na kečup", takže se hra vyhýbá zákysům. A když už nějaký nastane (například při trochu komplikovanějších luštících hádankách v druhé epizodě), hra obsahuje příjemnou textovou nápovědu, který vám na požádání pomůže buďto jemným popíchnutím, nebo kompletním textovým popisem toho, co máte dělat. Tím bohužel už tak nízká obtížnost klesá na naprostou nulu, což může být příjená věc pro casualy, nikoliv však pro hardcore adventuristy, kteří budou brblat, že "za jejich dob byl kumšt něco vykoumat".

Jedna z roztomilejších, nostalgických "kozích" hádanek
Jedna z roztomilejších, nostalgických "kozích" hádanek

Letem světem

Lokace jsou kapitolou sama pro sebe. Na rovinu, jsou přenádherně ručně nakreslené a PŘEKYPUJÍ detaily a barvami. Především v Paříži pak barevná a květinová atmosféra doslova přetéká z monitoru. Oproti starším dílům hra trochu zkomorněla. Nekoná se tak klasický grind kolem celého světa, ale hra se odehrává všehovšudy ve čtyřech lokacích, to jest Paříži, Londýně, jakési polorozpadlé vile ve Španělsku a v katalánských horách, plus finále v paláci na blízkém východě. Někdy se tak lokace trochu ohrají a hra ztrácí na dynamice, občas dokonce začne nudit, poněvadž je vskutku otravné sledovat, jak se pošesté George plouží lokací sem a tam.

Každá lokace má svůj ráz a umělecký styl. Například Irák
Každá lokace má svůj ráz a umělecký styl. Například Irák

Produo

Umělecky teda hra na ničem nestrádá, technicky dokáže být odpudivá, hratelnostně je rozporuplná. Rozhodně nejde o špatnou adventuru, jen je příliš konzervativní a moc se bojí hnout z místa. Navíc se částečně drží žánrových klišé, takže vás většinou nic moc nepřekvapí. Pro fanoušky Broken Sword jde o naprostou nutnost, pro fanoušky žánru jde určitě o velmi dobrou volbu, pro normální hráče jde o zajímavou možnost nového zážitku, pro kované hráče akčních her jde o ztělesnění všeho, co na hrách nenávidí. Příběhově zajímavý, byť ne tak poutavý jako dříve a částečně vyčpělý, zároveň však překrásný, vtipný, roztomilý a maximálně nostalgický. Takový je nový Broken Swrod.

Hodnocení hry
Skóre hry 7 7/10
Líbí se mi
  • Zajímavý a poutavý příběh
  • Ručně kreslená grafika a atmosféra
  • Humor
  • Nostalgická hodnota
  • Postavy
Vadí mi
  • Kostrbaté animace
  • Nedostatek inovací
  • Někdy hodně pomalý a nudící děj
Verdikt: Povedený návrat adventurní legendy, který však nedosahuje kvalit původních her. Pokud jste fanoušci série nebo žánru, nešlápnete vedle. Za opačných okolností bych spíše doporučil sáhnout po něčem z dílny Telltale
Tisk
Hodnocení:
( Zbývá 8 hlasů pro zveřejnění hodnocení ) Ohodnoťte článek kliknutím na hvězdičku.
 

Napsat nový komentář

Komentář k blogovému článku Broken Sword 5, aneb adventurní legenda se vrací
Pro psaní musíte být přihlášen.
[+] Smajlíci
:gun: :-) 8-) ;-) :angry: :-D :lol: :dance: :thumbup: :shock: :-( :nah: :lala:
Brokarek    Přesně tak. Přijde mi, že Brokeny už dneska snese jenom člověk co má tyhle hry vážně rád (já třeba tohle dohrál na dvě zapnutí u každé epizody, ale kamarád to zahodil po hodině první, že je to hrozná nuda) . Nemohl jsem se nabažit toho humoru.
Jinak Telltale tě zase dneska tak nějak vodí za ručičku. V TWD i WAU (tam teda míň) , je to interaktivní seriál.
Brokarekbrokarek13979
    4.5.2014 14:11
Brokarek

Přesně tak. Přijde mi, že Brokeny už dneska snese jenom člověk co má tyhle hry vážně rád (já třeba tohle dohrál na dvě zapnutí u každé epizody, ale kamarád to zahodil po hodině první, že je to hrozná nuda) . Nemohl jsem se nabažit toho humoru.
Jinak Telltale tě zase dneska tak nějak vodí za ručičku. V TWD i WAU (tam teda míň) , je to interaktivní seriál.

Alphonse800    Hezky napsané. Nějaké Broken Swordy jsem kdysi hrál, ale můj názor je, že v konkurenci například s hrami od Telltales nemá tento zkostnatělý koncept adventur žádnou šanci u širšího publika zaujmout.Alphonse800alphonse8007485    4.5.2014 13:48 Alphonse800

Hezky napsané. Nějaké Broken Swordy jsem kdysi hrál, ale můj názor je, že v konkurenci například s hrami od Telltales nemá tento zkostnatělý koncept adventur žádnou šanci u širšího publika zaujmout.